piątek, 24 stycznia 2014

Jak regulować ściegi overlocka ..czyli jak ja to robię.





Obiecałam  Joli     instruktaż z obsługi overlocka . Więc  jak się  rzekło  A  ,  to  teraz przyszła  kolej na to by  powiedzieć  B …..



A oto i  bohater dzisiejszego  posta  overlock , czyli maszyna do zszywania i obrzucania brzegów  .  Niezastąpiona przy  szyciu    dzianin. Mój z racji swojego częstego użytkowania nie wygląda może wizualnie najlepiej,  ale za to  sprawuje się  w skali od 1-6 na 6  i nawet bym się jeszcze o jakiś plus do tej szóstki pokusiła .Kupno dobrej marki overlocka wiąże się zawsze ze sporym wydatkiem , ale  za to jego  użytkowanie   bez  napraw    zdecydowanie rekompensuje sporą  cenę.  Samo  szycie na nim jest bardzo proste, najwięcej jednak trudności  w początkowym okresie jego użytkowania  sprawia   ustawienie  odpowiedniego ściegu dla   materiału na którym  w danym momencie pracujemy.
A oto  poszczególne   części  overlocka odpowiedzialne  za  poprawne ustawienia ściegów .

Pokrętła  odpowiedzialne za prowadzenie nici



1.       Pokrętło od nitki chwytacza  dolnego odpowiada   za prawidłowy  ścieg po  prawej stronie materiału
2.      Pokrętło od nitki   chwytacza   górnego   odpowiada za prawidłowy ścieg po stronie lewej materiału
3.      Pokrętło   ściegu prostego  dolnego
4.      Pokrętło  ściegu prostego  środkowego

Jeśli chodzi o pokrętła od ściegów prostych   ( 3 i 4 ) to sprawa jest prosta .

Po próbnym przeszyciu  , jeśli naciągniemy dzianinę lub materiał  i nic nie jest ściągnięte to nie  ruszamy ich .Jeśli natomiast  ścieg jest za ciasny to poruszmy w lewą stronę,  a  jeżeli  za luźny to kręcimy w prawo .Kręcimy tym pokrętłem  którego nitka  jest za  ciasna  albo za luźna.

Natomiast   jeśli chodzi  pokrętła  1 i 2    to  z  ich  pomocy  przy ustawianiu  ściegów korzystamy zawsze i często .I tutaj sprawa jest troszkę bardziej skomplikowana,  albowiem    dwa ich ustawienia.
Pierwsze  to ,  kiedy  nitka tyłu przechodzi nam na  prawą stronę , a ścieg wygląda  tak jak na zdjęciu poniżej :


W takim przypadku  obydwoma  pokrętłami kręcimy na zewnątrz


Jeśli natomiast  nitka przednia przechodzi nam na lewą stronę


 To  oba pokrętła przekręcamy w  kierunku środka


 Zawsze kręcimy  dwoma pokrętłami  a nie jednym , bo musimy ustawić obie nitki ściegu tak ,   aby ich łączenie   znajdowało się dokładnie na krawędzi  materiału
O właśnie tak jak na zdjęciach  poniżej  i jest to właściwy ścieg





I  praca na tych dwóch pokrętłach odpowiedzialnych za nitki chwytaczy  jest podstawą ustawienia naszego ściegu odpowiedniego dla  materiału   z   jakim pracujemy.

Pokrętło docisku stopki
 W zależności od grubości materiału  musimy dokonać  też  korekty docisku naszej stopki


1.       Przy cienkich materiałach   docisk zmniejszamy  kręcąc w lewo
2.      Przy grubych materiałach docisk zwiększamy  kręcąc w prawo

Pokrętło regulacji noża dolnego 
Mamy też regulację noża dolnego,   który standardowo ustawiony jest po środku .



 Regulując nóż dolny musimy pamiętać zawsze o tym , aby nóż  górny  był podniesiony.   
Z pokrętła regulacji noża  korzystamy z niego   w dwóch momentach:

1.kiedy materiał zszywany nam się zwija  -  to nóż przesuwamy  w lewo
2 .kiedy   ścieg na brzegu materiału się  jest luźny i robią się nam pętelki -  to przesuwamy   nóż  w prawo.                        


Pokrętło regulacji transportera.
W przypadku marszczenia lub  rozciągania  szytego materiału musimy skorzystać z  pokrętła regulacji transportu  różnicowego . Ta skomplikowana nazwa ,  to  nic innego jak ząbki pod  stopką.
Standardowe ustawienie pokrętła  jest na literze  

Jeśli  zszywany materiał nam się rozciąga to pokrętło przesuwamy  z N  w kierunku  1.5   lub 2



Jeśli zszywany materiał się nam marszczy to pokrętło przesuwamy  z N  w kierunku  0.7



Inne.
Aby ścieg  był  poprawny powinno się też  pamiętać o poprawnym założeniu pod duże szpulki  tulejek  zapobiegających wibracjom


Ja  jeszcze dodatkowoaby  szpulki  były  stabilniejsze zmontowane mam   wycięte własnoręcznie z  kartonu podkładki.

Ważne jest także ustawienie overlocka  na stabilnym nie chwiejącym się stole, to niby błaha  rzecz  , ale  dla  szycia dość   istotna .Ja na przykład  gumowe nóżki z  spodu  zwilżam jeszcze dodatkowo lekko wodą , aby przyczepność do  blatu była większa.


A na koniec  tytułem zachęty  zrobiłam  małe fragmenty  mojej  szyciowej  przygody  ściśle związanej z overlockiem...  fajnej przygody zwłaszcza w temacie szycia dzianin.





Ewa....



            

32 komentarze:

  1. Ja też się czegoś nauczę ;)dziękuje Ewa jesteś Boska :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będziesz miała zapas wiedzy jak znalazł ...:-)

      Usuń
  2. Super kurs obsługi overlocka - na razie dla mnie to za wysokie progi :-)
    Pozdrawiam cieplutko, Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj tam oj tam ... stębnówkę już zaliczyłaś to i na overlocka przyjdzie czas...

    OdpowiedzUsuń
  4. No teraz mnie olśniłaś :) nie wiedziałam, że podnosi się nóż górny w ogóle.
    Spisałam potrzebne mi rzeczy w razie co, ale i tak pewnie będę zaglądać, aż spamiętam wszystko :)
    A wiesz, że dziś szyłam i zmieniałam nici i te tulejki jak je nazwałaś założyłam odwrotnie :) a potem się dziwie dlaczego mi się nici poplątały.
    Dziękuję ci Ewa za super instrukcję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ewo, Ty nazwę firmy masz jak moja córka, a maszyny jak mój kot;))

    OdpowiedzUsuń
  6. jak już kupię owerlok na pewno zajrzę tu żeby się podszkolić

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo ,bardzo dziękuję za ten instruktarz, udało mi się kupić tanio nowego overlocka ale jest bez instrukcji i w efekcie jeszcze go nie ruszyłam, a teraz na pewno sie pokuszę :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Overlock zajmuje czołowe miejsce na liście marzeń do spełnienia:-) bardzo fajny kurs, jak już zaopatrzę się w maszynę to z pewnością się przyda:-) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajny kursik overlocka.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajny instruktaz. I dziekuje za informacje o kreceniu na raz obudwoma regulatorami, tego w oryginalnej instrukcji nie znalazlam

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam mlodszego brata Twojego overlocka, Juki MO 654 DE i nie wyobrazam juz sobie szycia bez niego.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo Ci dziekuje sa ten tutorial, najlepszy jaki znalazlam w internecie. Kupilam overlocka wczoraj i nie wiedzialam jak mam do niego podejsc, wszystkie opisy wydawaly mi sie niejasne.... przed chwila usiadlam, nawleklam 4 kolory nici i wzielam skrawki materialow, z ktorych do tej pory szylam i co chwile zagladalam na twojego bloga jak zmieniac ustawienia. Porobilam sobie notatki na kazdym materiale, jakie ma byc napiecie nici i prosze juz nie przeraza mnie tak bardzo :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli pomogłam to cieszę się bardzo ...:-)

      Usuń
  13. mój overlock szyje dobrze ok 10-12 cm a później zrywa nitkę "nr 2" - możesz zasugerować gdzie tkwi problem ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim kupiłabym sprężone powietrze.Potem wszystkie nitki usuneła z overlocka i dokładnie wszystkie zakamarki przeczyściłą sprężonym powietrzem, zwłaszcza naprężacze nici.Tam w nich zbiera sie sporo kurzu z czasem zostają jakieś nitki i to wszystko powoduje,że nitka napotykając na opór albo sie zrywa , albo ścieg jest nieprawidłowy.

      Usuń
  14. Dobry wieczór. Przeszukuję właśnie internet w poszukiwaniu ratunku. Jestem "krawcowa " samoukiem , stębnówke mam jakoś opanowaną, ale overlock od oczątku ( 2 lata) budzi mój respekt. Udało mi się kilka rzeczy z powodzeniem uszyć, ostatnio jednak nie radzę sobie z uregulowaniem sciegu, wychodzą pętelki z obu stron. Od czego zacząć. Wygląda, jakby zrobiło się raptem za luźno, a przecież nic nie zmieniałam w ustawieniu. Tzn teraz kręciłam wszystkim, czym dało się pokręcić. Chyba sama już kręcę ? O tym spężonym powietrzu pomyślę

    OdpowiedzUsuń
  15. Wyczyść overlock, nawlecz jeszcze raz nici i zacznij od pozcyji kiedy wszystkie pokrętła ustawione są na 4.Jesli dalej będzie pentelkować to do spróbuj kręcić pokrętłami od chwytaczy według tego co rozpisałam .Powinno pomóc.Jesli nie to zrób zjęcie i podeslij mi na meila zobaczę co da się zrobic na odległość.Pozdrawiam Ewa

    OdpowiedzUsuń
  16. Działa! naoliwiłam i to była jedyna nowa czynność! Nie wiem, czy to mozliwe,żeby naoliwienie wyregulowało ścieg, ale szyje. dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  17. Cudownie że napisalas taka instrukcje. Kupilam swojego pierwszego owerloka juki mo654de i na pewno będzie mi dużo łatwiej z taka instrukcja. Mam pytanie jak go ustawiasz do szycia dresowki wczoraj próbowalam obszyc spodnie dresowce na górze gdzie będzie gumjabto materiał bardzo mi się marszczy. Nie wygląda to najlepiej. Będę wdzięczna za wskazówki
    Ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdopodobnie masz za bardzo skręcone pokrętło regulacji transportera.Pod koniec postu pisze jak nim regulować żeby materiął sie nie marszczył.W dzianinach musisz także poluzować docisk stopki.

      Usuń
    2. Super. Tez ma takiego overlocka i niestety problem. Nie moge sobie z tym poradzić. Od jakiegoś czasu łańcuszek łatwiej Die rozplątuje, a nitki forne zwłaszcza żółta strasznie ciągnie materiał, co grozi rozerwaniem ściegi. Wczesniej nie miałam z rum problemu, zmieniłam igły na nowe ciesze i grubsze, po zmieniszeniu naprężenia niestety ścieg sie rozchodzi a problem jedynie znika minimalnie. Prosze o cenne wskazówki

      Usuń
    3. Przede wszystkim , trzeba overlock po trasie żółtej nitki ( i nie tylko )dokłądnie wyczyścić.W pokrętłach do regulacji często zbija sie kurz i zbieraja nitki,które blokują swobodny przesuw nici.Zacznij od porządnego wyczyszczenia całej trasy prowadzenia nici, a potem zacznij regulacje ściegu od ustawień 4 i zobacz co sie będzie działo.Najcześciej za nie prawidłowy ścieg jest odpowiadzialny własnie brud i kawałki nitek jakie zbierają się w overlocku.Daj znac jak posżło.

      Usuń
  18. Dzień dobry!
    Kupiłam swój pierwszy owerlock,zobaczyła i zwąpiła źe w ogóle go opanuję. Mam pytanko,gdzię moge poznać się na takiej maszynie.Instrukcja do kitu.
    Z góry dziękuej.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dzień dobry!
    Kupiłam swój pierwszy owerlock,zobaczyła i zwąpiła źe w ogóle go opanuję. Mam pytanko,gdzię moge poznać się na takiej maszynie.Instrukcja do kitu.
    Z góry dziękuej.

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetny, bardzo przydatny wpis. Szkoda że tak ciężko trafić na wpisy dotyczące podstaw szycia na owerze, może nie umiem szukać. A jak to jest z transportem różnicowym przy wszywaniu np. ściągacza? Niedawno kupiłam Juki mo (po stębnówce) Chcę się zabrać za dresowe spodenki i się na tym przyblokowałam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na twoim miejscu pomyslalabym o czyms z Minerva jesli chcesz cos porzadnego. Bardzo dobra firma i posiada bardzo dobre maszyny. Mam jedna z tej firmy. Konkretnie owerlocka, ale zwykle maszyny takze maja swietne. Sa solidne i cena nie taka wysoka. Najwazniejsze, ze to nie tania chinszczyzna tylko pozadna renomowana firma.
      Tu masz linka do maszyny https://goo.gl/GVKDae

      Usuń
  21. Ale super :-) stałam się posadaczką overloca, dokładnie tego typu i już kombinowałam z nożem ale mi nie szło :-/ a potem już poszło :-) dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam, posiadam overlok łucznik 620, i za chiny nie mogę wyregulowac sciegu, nitka górnego chwytacza jest łapana igłą zewnętrzną co druga, co trzecia pętelka (chciałam obrzucić boki firan), czy to w ogóle jest do zrobiena?

    OdpowiedzUsuń
  23. Zdradź proszę jak ustawić overlock żeby zrobić takie fajne falbaneczki w dzianinowych czapeczkach?

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

...Dobrzy przyjaciele muszą sobie wszystko mówić nawet jeśli nie jest to przyjemne....:-)

Print Friendly and PDF
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...